Autobusy elektryczne | Elektromobilność

Zielony Transport Publiczny, czyli miliony na elektryczne autobusy

Dzięki programowi „Kangur – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły”, gminy zyskały nie tylko realne wsparcie w dążeniu do zeroemisyjnego transportu, ale i możliwość zapewnienia najmłodszym mieszkańcom dojazdu do szkół. Teraz NFOSiGW wdraża kolejny program, w ramach którego samorządy będą mogły uzyskać dofinansowanie na zakup autobusów elektrycznych. Czy „Zielony Transport Publiczny” (ZTP) powtórzy sukces poprzednika?

Celem ZTP jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie projektów obniżających wykorzystanie emisyjnych paliw w transporcie. Program obejmuje zarówno wsparcie dla zakupu nowych autobusów elektrycznych i wodorowych, jak i infrastruktury do ich ładowania.

Łączna pula środków, będących do dyspozycji w ramach programu, ma wynieść blisko 1,3 mld złotych. Szacuje się, że pozwoli to na zakup co najmniej 500 autobusów. Otrzymanie dofinansowania w ramach „Zielonego Transportu Publicznego” potwierdzają kolejne samorządy, m.in. Kraków, Radom, Ostrów Wielkopolski, Toruń, Zakopane, Stalowa Wola, Grudziądz czy Piotrków Trybunalski. O środki z programu ubiega się również Warszawa.

Zarówno analizująca polski rynek Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych, jak i odnoszący się do całej Europy ekonomiści ING zgodnie wskazali, iż dynamika elektryfikacji transportu publicznego zależy od rozwoju mechanizmów wsparcia – szczególnie w dobie nieprzewidywalnego gospodarczo okresu pandemii COVID-19. Dlatego programy takie jak ZTP dają szansę, iż rynek e-busów będzie się w Polsce rozwijał znacznie dynamiczniej, niż chociażby aut elektrycznych.

Zobacz także