Autobusy elektryczne | Elektromobilność

Zielony transport publiczny, czyli czysty zysk

Ochrona środowiska oraz redukcja emisji są dziś stawiane na czołowych miejscach nie tylko w debacie publicznej, ale również w działaniach administracji samorządowej i rządowej. Równocześnie jednym z głównych obszarów, gdzie odpowiednio ukierunkowane inwestycje mogą przynieść wymierne korzyści ekologiczne i ekonomiczne, jest właśnie transport publiczny.

Zeroemisyjny, elektryczny tabor autobusowy dosłownie i w przenośni oznacza czysty zysk. Redukcja zanieczyszczeń jest szczególnie istotna w miastach i miejscowościach, a jednocześnie idzie w parze z istotnym ograniczeniem kosztów eksploatacji autobusów. Potwierdzają to testy, przeprowadzane przez kolejne samorządy oraz ich lokalnych operatorów komunikacji publicznej.

Biorąc pod uwagę dynamikę przyrostu rejestracji kolejnych autobusów elektrycznych, według „Licznika Elektromobilności” PZPM i PSPA od stycznia do kwietnia 2021 r. wyższą aż o 126% r/r, widoczny jest wzrost zaangażowania samorządów w zielony transport publiczny. Kolejne gminy, miasta i miejscowości dostrzegają bowiem wymierne korzyści ekonomiczne oraz ekologiczne, płynące z inwestowania w elektromobilność.

Nie bez znaczenia jest także rosnąca konkurencja. Na polski rynek, zdominowany do tej pory przez Solarisa, wjeżdża bowiem największy producent autobusów na świecie – Yutong. Jego przewagi to nie tylko cena, ale również długość gwarancji, zasięg czy zużycie energii. Autobus Yutonga jako pierwszy w Polsce sprawdził MZK w Jeleniej Górze. Po trwających dwa tygodnie jazdach testowych i pokonaniu dokładnie 2 213 kilometrów, ich wyniki jasno potwierdziły opłacalność inwestycji w elektryczne autobusy. Koszt przejechania 100 kilometrów w przypadku modelu E12 był aż o ok. 75% niższy, niż w przypadku tradycyjnych pojazdów zasilanych ON.

Zobacz także