Autobusy elektryczne | Elektromobilność

Zeroemisyjne autobusy od 2030. Co to oznacza?

Zakaz sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi, który ma wejść w życie od 2035 r., cały czas budzi wiele emocji. Jednak niewiele mówi się o tym, że znacznie wcześniej – od 2030 r. – wszystkie nowe autobusy miejskie mają być zeroemisyjne. Taki cel poparł właśnie Parlament Europejski. Jak wygląda to z perspektywy polskiego rynku?

1/3 zeroemisyjnych autobusów

Według najnowszych danych, opracowanych przez PZPM i JMK Analizy Rynku Transportowego, w pierwszych trzech kwartałach 2023 r. udział zeroemisyjnych autobusów wyniósł 35,7 proc., czyli nieco ponad 1/3. W ubiegłym roku było to jedynie 23,5 proc., a w 2021 r. – 36,3 proc. Trudno więc mówić o trendzie wzrostowym, nawet mimo progresu wobec 2022 r.

Warto pamiętać, iż do puli zeroemisyjnych autobusów są zaliczane nie tylko eklektyczne, ale również wodorowe. Ta technologia nadal jest w Polsce na etapie rozbiegu, a według danych z połowy 2023 r., po Polsce jeździło… 10 wodorowych autobusów. Plany są jednak ambitne, gdyż zgodnie z Polską Strategią Wodorową w 2025 r. ma ich być 500, a 5 lat później już 2000. 

Już niemal 1100 elektrobusów

Faktem jest, że po drogach polskich miast i gmin jeździ już ponad 1000 autobusów elektrycznych. Jak wynika z Licznika Elektromobilności, prowadzonego przez PZPM i PSPA, z końcem października 2023 r. było ich dokładnie 1083. Rekordowe kontrakty realizują między innymi Białystok i Jelenia Góra. Oba samorządy zakupiły po 20 Yutongów E12 – w stolicy województwa podlaskiego wożą one już pasażerów. 

W perspektywie jest także kolejna edycja programu „Zielony Transport Publiczny”, jednak wysokość środków zależy od sytuacji z KPO. Jeżeli finansowanie zostanie odblokowane, będzie możliwy zakup niemal 500 autobusów elektrycznych oraz 119 wodorowych, czyli łącznie ponad 600 zeroemisyjnych pojazdów – wynika z szacunków TransInfo.pl. Będzie to zatem ważny, ale nie jedyny konieczny krok w kierunku zeroemisyjności transportu publicznego w Polsce.

Zobacz także