Autobusy elektryczne | Elektromobilność | Samochody elektryczne

W Polsce rośnie liczba aut elektrycznych. Co z autobusami?

W 2022 r. na ulice polskich miast wyjechało ponad 26 tysięcy samochodów „zasilanych z gniazdka”. Łącznie w naszym kraju jest już zarejestrowanych ponad 64 tys. aut elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. Polski rynek rośnie w tempie dwucyfrowym, a ostatnie dwanaście miesięcy pozwoliło wygenerować wzrost na poziomie blisko 33%. Pewne wyhamowanie w stosunku do rekordowego 2021 r. widać jednak w sektorze elektrobusów.

Wolniejszy przyrost sektora elektrobusów

Dane dotyczące dynamiki rozwoju sektora regularnie prezentują PSPA i PZPM, prowadzące Licznik Elektromobilności. Obecnie wolniej rośnie liczba elektrycznych aut dostawczych i ciężarowych, a po naszych drogach porusza się ok. 3 tys. samochodów z tych dwóch kategorii. Świadczy to o ogromnym potencjale polskiego rynku w tym obszarze, który nadal nie został wykorzystany. Kolejną ważną grupą pojazdów elektrycznych, poruszających się po polskich drogach, są motorowery i motocykle. Aktualnie w Polsce mamy około 16 274 sztuk tych środków komunikacji. 

Dzięki sprawnemu systemowi wsparcia zewnętrznego i szukaniu dróg rozwoju transportu przez samorządy, rośnie popularność autobusów elektrycznych. Według Licznika Elektromobilności, flota elektrobusów w Polsce z końcem 2022 r. wyniosła 821 sztuk. Jednocześnie w corocznym podsumowaniu Polska Izba Rozwoju Elektromobilności i TransInfo.pl wskazują, iż w 2022 r. na krajowym rynku zarejestrowano 135 nowych autobusów elektrycznych, czyli aż o 36,6% mniej niż w rekordowym 2021 r. Zmniejszył się także udział „elektryków” w całości nowego taboru – z 36,3% w 2021 r. do 19% w 2022 r. Autorzy opracowania podkreślają, iż w 2023 r. spodziewane są lepsze rezultaty, m.in. dzięki dostawom z dwóch edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. W ostatnim czasie umowy na zakup zeroemisyjnego transportu ze wsparciem z ZTP zawarły m.in. władze Jeleniej Góry i Pułtuska.

Nadal brakuje infrastruktury do ładowania

Eksperci pozostają zgodni, że za wzrostem liczby aut elektrycznych w Polsce nie nadąża rozwój infrastruktury. Pod koniec 2022 r. w Polsce dostępnych było ponad 2,5 tys. stacji ładowania pojazdów elektrycznych, a autobusy mogły korzystać z 554 ładowarek. I choć tempo powstawania nowych punktów ładowania trudno uznać za satysfakcjonujące, to warto podkreślić, że 2022 r. i tak był rekordowy pod tym względem. 

Infrastruktura wspierająca rozwój elektromobilności wymaga zdecydowanie większego zainteresowania. Nadzieją napawają deklaracje przedsiębiorstw energetycznych, które zamierzają inwestować w nowe projekty w obszarze ładowania, aby sieć punktów tego typu rosła równie szybko jak liczba aut z zielonymi tablicami, poruszających się po na naszych drogach. Konieczne są jednak zmiany legislacyjne, aby przyspieszyć proces przyłączania ładowarek do sieci.

Zobacz także