Autobusy elektryczne | Elektromobilność

W Polsce przybywa elektrycznych autobusów

Rośnie liczba autobusów elektrycznych, które na co dzień przewożą pasażerów w kolejnych miastach i gminach. Polska Izba Rozwoju Elektromobilności przeprowadziła analizę, która wskazuje, że obecnie flota e-autobusów wynosi blisko 900 pojazdów i stale się powiększa. 

Autobusy elektryczne w polskich miastach

Przedstawione przez PIRE dane wskazują, iż z końcem I połowy 2023 r. w Polsce było zarejestrowanych dokładnie 856 elektrobusów. To nieco niższa wartość niż w przypadku Licznika Elektromobilności, prowadzonego przez PSPA i PZPM. Wskazuje on, iż na koniec czerwca 2023 r. park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 906 egzemplarzy.

Obecnie najwięcej autobusów „zasilanych z gniazdka” porusza się po ulicach Warszawy. PIRE wskazuje, iż stołeczna flota liczy dziś 148 takich pojazdów (wg. danych MZA jest to 160 elektrobusów), po ulicach Poznania przemieszcza się 86 autobusów elektrycznych, a w Krakowie jest ich 78. W zestawieniu województw liderem jest mazowieckie, w którym pasażerowie mogą korzystać z 234 autobusów elektrycznych. W Wielkopolsce jeździ 99, na Śląsku – 90 takich pojazdów.

Ciekawie wygląda przekrój marek i modeli elektrobusów. Co nie dziwi, liderem jest Solaris z 568 pojazdami, ale walka o podium rozgrywa się pomiędzy kolejnymi producentami. 66 egzemplarzy ma na swoim koncie Ursus, 47 – MAN, 40 – Volvo, 35 – Mercedes, a 34 – Yutong, który niebawem będzie mógł dodać do tej liczby 20 „elektryków” dostarczonych do Białegostoku w ramach jednego z największych kontraktów na rynku.

Wsparcie dla zielonego transportu

Rozwój elektromobilności w transporcie publicznym to nie tylko trend wynikający z potrzeby elektryfikacji transportu i konieczności redukcji emisji. Dodatkowym impulsem jest wsparcie finansowe z programu Zielony Transport Publiczny, realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W trzeciej edycji ZTP wpłynęły wnioski od 79 podmiotów, w ramach których planowany jest zakup 550 elektrycznych autobusów.

W ślad za zakupami autobusów elektrycznych idzie rozbudowa infrastruktury. Jak wskazują analitycy PIRE, obecnie liderami na rynku są Ekoenergetyka (z 81 proc. udziałem w rynku infrastruktury dla transportu publicznego w Polsce). Medcom ma 14 proc. udziału w rynku, a Busnex Poland – 3 proc. Eksperci wskazują jednak na nadal zbyt wolne tempo rozwoju infrastruktury do ładowania – także pod kątem autobusów elektrycznych.

Polskie miasta coraz wyżej w rankingach

Nieco mniej optymistycznie prezentują się dane zaprezentowane przez Clean Cities Campaign. które przeanalizowało rozwój elektromobilności w 42 europejskich miastach. W zestawieniu znalazły się Warszawa, Kraków i Trójmiasto, jednak uplasowały się one dopiero w drugiej połowie zestawienia. Najlepiej wypadło Trójmiasto, które zdobyło 32 proc. możliwych punktów, co dało 23. miejsce. Kilka pozycji niżej znalazły się Kraków i Warszawa – odpowiednio na 26. i 27. lokatach. Nie dziwią liderzy rankingu: Kopenhaga, Oslo, Paryż, Amsterdam, Hamburg czy Helsinki.

Jednocześnie polskie miasta dość dobrze wypadają na tle europejskich w kontekście rozwoju czystego transportu publicznego. Trójmiasto uplasowało się na 7. miejscu między innymi dzięki funkcjonowaniu sieci trolejbusów w Gdyni czy rozbudowie linii tramwajowych. Dodatkowo polskie miasta przeznaczają coraz większe środki na rozwój floty pojazdów zero- i niskoemisyjnych, co również wzmacnia ich pozycję w rankingu. Eksperci Clean Cities Campaign wskazują na niskie tempo rozwoju infrastruktury do ładowania w Polsce. Ich zdaniem to kluczowa blokada dla dalszego rozwoju elektromobilności nad Wisłą.

Zobacz także