Autobusy elektryczne | Elektromobilność

Transport publiczny w Polsce idzie w kierunku elektromobilności

Dziś to stolica jest liderem w wykorzystaniu pojazdów elektrycznych w komunikacji miejskiej. Nie dziwi to, biorąc pod uwagę wielkość aglomeracji i znaczenie transportu publicznego w funkcjonowaniu ekosystemu komunikacyjnego Warszawy. Jednak również w innych miastach widoczna jest transformacja – z wykorzystania autobusów zasilanych tradycyjnymi paliwami na rzecz pojazdów ładowanych z gniazdka.

Powoli rośnie flota autobusów elektrycznych

Jak wskazują dane, prezentowane przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych w ramach cyklicznego Licznika Elektromobilności, obecnie po polskich drogach jeździ 865 autobusów na prąd. Zdaniem ekspertów, do 2024 r. uda się zwiększyć tę liczbę niemal o połowę – do około 1300 pojazdów. Podkreślają oni, że tego rodzaju pojazdy mają swoje niezaprzeczalne zalety szczególnie w przestrzeniach miast. Z jednej strony są zeroemisyjne, co jest istotne z punktu widzenia troski o klimat i czyste powietrze, pozwalają redukować hałas, a także wpisują się w politykę zrównoważonego transportu. 

Elementem, który z pewnością zdynamizuje rozwój tego segmentu rynku w naszym kraju jest decyzja Komisji Europejskiej, która zaproponowała, aby od 2030 r. wszystkie nowe autobusy były zeroemisyjne. Zdaniem Brukseli, ma to umożliwić ograniczenie emisji dwutlenku węgla z pojazdów ciężkich o 40 proc. do 2040 r. Z jednej strony Polska nadal ma wiele do nadrobienia jeżeli chodzi o udział autobusów elektrycznych w transporcie publicznym w skali całego kraju, jednak równocześnie pozostajemy jednym z czołowych eksporterów tych pojazdów.

W jakim mieście spotkamy autobusy elektryczne?

Po warszawskich ulicach jeżdżą obecnie 162 pojazdy elektryczne, po Krakowie – 78. Poznań posiada 59 autobusów elektrycznych, Zielona Góra – 51, a Jaworzno – 44. Z kolei na ulice Białegostoku niebawem wyjedzie 20 autobusów elektrycznych Yutong. Samorząd podpisał umowę na zakup 12-metrowych, zeroemisyjnych pojazdów wraz z infrastrukturą do ładowania. Łączna wartość kontraktu wyniosła prawie 57 mln złotych, a miasto pozyskało na ten cel dofinansowanie Unii Europejskiej. 

Jeszcze większą flotę autobusów elektrycznych zamierza pozyskać Jelenia Góra. W tym dolnośląskim mieście również postanowiono na elektrobusy Yutong. Samorząd zawarł umowę na dostawę 20 egzemplarzy modelu E12 i kolejną na 3 egzemplarze modelu E10. Inwestycja nie byłaby możliwa bez wsparcia ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”, dofinansował zakup 20 „elektryków” wraz z infrastrukturą do ładowania na łączną kwotę 63 mln zł.

O ile w przypadku większych miast zakup autobusów elektrycznych jest związany m.in. z wymogami ustawy o elektromobilności, to nie tylko metropolie inwestują w autobusy zeroemisyjne. Coraz częściej samorządy łączą inwestycje w elektryczny tabor z bezpłatną dla mieszkańców komunikacją publiczną. Na taki krok zdecydował się Lidzbark Warmiński, Bielsk Podlaski czy Kętrzyn, które również postawiły na elektryczne autobusy marki Yutong.

Zobacz także