Autobusy elektryczne | Elektromobilność

Rynek autobusów elektrycznych: Polska a reszta świata

Cały świat stawia na inwestycje w nisko- i zeroemisyjny tabor w transporcie publicznym. Proces transformacji i elektryfikacji floty autobusów wykorzystywanych w przewozach pasażerskich rozpoczęły… Chiny. Intensywnie działają również kraje europejskie. Jak dziś wygląda tempo tych zmian na Starym Kontynencie?

Ponad 8500 elektrobusów

Widoczny przełom na europejskim rynku autobusów elektrycznych nastąpił w 2019 r. Dla porównania, w 2018 r. wzrósł on o 48% w porównaniu z 2017 r. Rok później – właśnie w 2019 r. – liczba rejestracji autobusów elektrycznych w Europie Zachodniej się potroiła! W kolejnych latach nadal widoczne są wzrosty w tym segmencie rynku. I tak liczba rejestracji autobusów elektrycznych w 2021 r. zwiększyła się o 48% w porównaniu z 2020 r. 

2022 r. zamknął się liczbą 3 282 nowych autobusów zasilanych z gniazdka. Tym samym flota elektrobusów osiągnęła poziom ponad 8 500. Aż trzy kraje europejskie dysponują taborem przekraczającym już 500 sztuk autobusów elektrycznych. Są to Niemcy (555 pojazdów), a następnie Wielka Brytania (540) i Francja (512).

W I połowie 2022 r. liderem na europejskim rynku pozostawała firma VDL, która sprzedała ponad 240 elektrobusów. Tuż za nią uplasował się koncern BYD-ADL z 221 pojazdami. Trzecie miejsce zajął Yutong, który dostarczył 217 elektrycznych autobusów. Na koniec 2022 r. to Yutong zajął pierwsze miejsce na rynku autobusów elektrycznych w Europie z 479 elektrobusami. Na drugim i trzecim miejscu znalazły się Dennis/BYD i Daimler Buses. 

Rynek cały czas rośnie

Eksperci są zgodni, że wykorzystanie autobusów elektrycznych będzie rosło. Szacuje się, że w 2040 r. tego rodzaju pojazdy stanowić będą ponad 67% floty w transporcie publicznym na Starym Kontynencie. Liderem ma być szczególnie Ameryka Północna, w tym Stany Zjednoczone i Kanada. Jednak zarówno Europa, jak i Ameryka Północna mają jeszcze wiele do nadrobienia, bo do dziś zdecydowana większość autobusów elektrycznych na świecie jeździ w… chińskich miastach! To właśnie Państwo Środka jest liderem w tym obszarze. 

Stanowi to wyzwanie, szczególnie w kontekście dostępu do surowców i półproduktów w przypadku producentów czy zakupu tego rodzaju pojazdów w przypadku operatorów transportu publicznego. Na horyzoncie jest już widoczny jest dynamiczny rozwój rynku hinduskiego. Indie w 2017 r. zanotowały 70 000 sprzedanych autobusów, jest to więc rynek z ogromnym potencjałem. Nie brakuje analiz wskazujących, że już w 2025 r. Indie będą odpowiadać za ponad 10% rocznego zapotrzebowania na autobusy elektryczne na całym świecie.

Niebawem 1000 elektrobusów nad Wisłą

Jak to wygląda w Polsce? Obecnie po polskich drogach przemieszczają się 984 autobusy elektryczne. Obsługują one transport publiczny zarówno w dużych miastach – takich jak Warszawa, Kraków, czy Poznań, ale również w mniejszych miastach i gminach, gdzie do tej pory tego rodzaju komunikacji nie było. Co ciekawe, w wielu przypadkach samorządy łączą zeroemisyjny tabor z bezpłatną komunikacją publiczną. Na taki krok zdecydowały się m.in. Lidzbark Warmiński, Giżycko, Kętrzyn czy Bielsk Podlaski.

Zobacz także