Autobusy elektryczne | Elektromobilność

Rynek autobusów elektrycznych cały czas rośnie

Po raz kolejny kwartalne dane, zaprezentowane przez ACEA, potwierdzają rozwój polskiego rynku autobusów elektrycznych. Notuje on stabilny wzrost, plasując się powyżej średniej europejskiej. Podobnie było w III kwartale 2023 r. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Hiszpania liderem, Polska powyżej średniej

W pierwszych trzech kwartałach 2023 r. sprzedaż nowych autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej wzrosła o 31,5%, osiągając 3405 sztuk i uzyskując udział w rynku na poziomie 14,4% w porównaniu z 13% w tym samym okresie 2022 r. Wśród trzech największych rynków UE, Hiszpania odnotowała wzrost na poziomie aż 246,2%, a za nią uplasowały się Francja (+35,8%) i Niemcy (+26,9%).

Ze wzrostem na poziomie 44,2% pomiędzy pierwszymi trzema kwartałami 2022 i 2033 r., Polska uplasowała się powyżej średniej dla krajów Unii Europejskiej, wynoszącej 31,5%. Rynek autobusów elektrycznych nad Wisłą rozwija się więc stabilnie, a niedawno przekroczył także magiczną barierę 1000 elektrobusów – odnotowaną na koniec września 2023 r. przez PSPA i PZPM w ramach „Licznika Elektromobilności”.

Autobusy hybrydowe też utrzymały dynamikę wzrostu, odnotowując sprzedaż większą o 156,1%, co oznacza ponad dwukrotny wzrost udziału w rynku w porównaniu z 2022 r. (z 5,9% do 12,8%). Do tego wyniku przyczynił się rynek francuski (+477,2%) i hiszpański (+233,2%), czyli odpowiednio drugi i trzeci co do wielkości. Pomimo rosnącej popularności autobusów elektrycznych i hybrydowych, największy udział w rynku na poziomie 64,7% nadal utrzymują pojazdy z silnikiem Diesla.

Zobacz także