Autobusy elektryczne | Elektromobilność

Raport z rynku autobusów: e-busy gonią diesle

Jak wynika z raportu, opublikowanego przez Polską Izbę Rozwoju Elektromobilności i portal TransInfo.pl, po krajowych drogach z końcem ubiegłego roku jeździło już 638 autobusów elektrycznych. Tylko w 2021 r. zakupiono ich 219 sztuk. Tym samym potwierdza się scenariusz, iż transport publiczny coraz dynamiczniej zmierza w kierunku elektromobilności i to w tak niesprzyjających okolicznościach jak pandemia. 

W 2021 r. udział nowych elektrycznych autobusów w segmencie miejskim wyniósł 37%. To więcej niż w przypadku pojazdów z silnikiem diesla (36%). Rok wcześniej było to 44% do 28%, lecz na korzyść pojazdów na olej napędowy. To znaczy, że 2021 to pierwszy rok, w którym zakupiono więcej „elektryków” niż diesli. W ubiegłym roku e-busów zakupiono o 17 sztuk więcej niż rok wcześniej, a tych z silnikiem diesla mniej o 98 sztuk. 

Patrząc na zeszły rok należy odnotować, że najwięcej autobusów elektrycznych, bo aż 162 egzemplarze, jeździło po Warszawie. Na podium uplasowały się jeszcze Kraków i Jaworzno z odpowiednio 78 oraz 44 e-busami. Największymi zamówieniami były natomiast dostawy dla Krakowa (50 sztuk), a także Poznania (37) i Lublina (27).

Wśród marek nowych elektrobusów na pierwszym miejscu uplasował się Solaris ze 186 dostarczonymi egzemplarzami. Walka o drugie miejsce rozegrała się natomiast pomiędzy Autosanem (15 sztuk), a Yutongiem (12 pojazdów). Chińska marka, reprezentowana w Polsce przez Busnex, zrealizowała swój największy kontrakt – 9 elektrycznych autobusów E10 dla Polkowic. 

Perspektywy dla polskiego rynku autobusów elektrycznych wyglądają bardzo dobrze. Na koniec 2021 r. w fazie dostaw były 174 e-busy, na etapie przetargów kolejne 76, a 108 uzyskało dofinansowanie, głównie z pierwszej edycji programu „Zielony Transport Publiczny”.

Zobacz także