Elektromobilność | Samochody elektryczne

Prywatny biznes rozwija infrastrukturę ładowania aut elektrycznych

Głównym ograniczeniem wobec dynamicznego rozwoju polskiego rynku aut elektrycznych stanowią niedostatki infrastruktury do ładowania. Stąd aktywne działania, które mają na celu przyspieszenie rozwoju sieci ładowarek w naszym kraju. Po samorządach i instytucjach publicznych również prywatny biznes idzie w tym kierunku.

Jak informuje PSPA i PZPM w najnowszym Liczniku Elektromobilności, zwiększa się liczba nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania. Jak podkreślają eksperci, nowe ładowarki są instalowane już między innymi przy centrach handlowych, zwłaszcza w aglomeracjach. Analitycy PSPA i PZPM szacują, iż do końca roku Polacy będą mogli korzystać już z sieci ładowania liczącej ok. 7,5 tys. punktów. Natomiast kolejne lata powinny przynieść wzrost do poziomu ponad 38 tys. punktów. Liderami w tym zakresie pozostają największe miasta, gdzie również liczba aut elektrycznych jest największa. W zestawieniach przoduje Warszawa z 312 ładowarkami, na dalszych pozycjach plasuje się Gdańsk (141) oraz Katowice (106).

Samochód naładujesz na zakupach

Do grona podmiotów, które zadeklarowały gotowość rozwoju infrastruktury ładowania w naszym kraju, dołączyła również sieć sklepów Biedronka. Do końca przyszłego roku dyskont zamierza zainstalować ładowarki w 600 lokalizacjach. Co istotne, pojawią się one nie tylko w dużych miastach, ale również w mniejszych miejscowościach. Inwestycja pozwoli na uruchomienie jednocześnie 1 800 punktów ładowania (trzy punkty dla każdej stacji). Jak deklaruje sieć Biedronka, każda stacja będzie dysponować mocą 120 kW. Inicjatywa ma ułatwić nie tylko ładowania aut całkowicie elektrycznych, ale również pojazdów hybrydowych. 

Jednak nie tylko Biedronka zdecydowała się na udostępnienie klientom punktów ładowania aut elektrycznych. Na podobny krok zdecydował się również LIDL. Na początku 2023 r. sieć zapowiedziała utworzenie kolejnych 65 stacji ładowania przy swoich sklepach. LIDL planuje budowę ładowarek w takich miejscowościach jak: Zalasewo, Poznań, Luboń, Łęczyca, Gdynia, Łeba, Płock czy Legnica. Również Kaufland zapowiada montaż i uruchomienie stacji w liczbie 94 sztuk. 

Stacje… już nie tylko benzynowe

Rozwój stacji ładowania planuje przyspieszyć również ORLEN. Spółka otrzymała dofinansowanie z NFOŚiGW na budowę 40 ogólnodostępnych stacji. Zgodnie z deklaracjami koncernu powstaną one m.in. w stolicy, a także w Krakowie, Katowicach, Gdańsku i Wrocławiu. Łączny koszt przedsięwzięcia wynosi 126 mln złotych, z czego połowę pokryją środki pochodzące z budżetu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. ORLEN zapowiada, że do końca dekady zamierza udostępnić łącznie 10 tys. ładowarek. 

W sierpniu dofinansowanie z NFOŚiGW trafiło również do spółki Anwim. Zakłada ono wsparcie budowy 46 stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Anwim może liczyć na dofinansowanie projektu na poziomie 17 mln złotych. Głównym celem przedsięwzięcia jest promocja elektromobilności, zakładająca redukcję liczby pojazdów emitujących dwutlenek węgla czy tlenki azotu. 

fot. ORLEN

Zobacz także