Elektromobilność | Samochody elektryczne

Polska ma sporo do nadrobienia. Gonimy Europę w elektromobilności

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) opublikowało dane dotyczące rejestracji samochodów osobowych. Odnotowano znaczący wzrost na poziomie 17,2 proc., co dało 803 188 sztuk nowych pojazdów w Unii Europejskiej. Jednocześnie zwiększyła się liczba aut elektrycznych, które poruszają się po europejskich drogach. Jak na tym tle wypada Polska? 

Popularność „elektryków” w Europie

W rejestracji nowych pojazdów, jak wynika z danych ACEA, prym wiodą Włochy (+29,2 proc.), Francja (+21,9 proc.) i Niemcy. Oprócz aut elektrycznych nadal dużą popularnością cieszą się również samochody hybrydowe. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów podkreśla, że mimo wzrostu o 4,3 proc. w marcu, unijny rynek pojazdów hybrydowych spadł w kolejnym miesiącu o -5,5 proc., przy czym największe tąpniecie odnotowano w Niemczech (-45,7 proc.), co ma szczególne znaczenie, gdyż jest to największy rynek w Europie. W przypadku pojazdów „zasilanych z gniazdka” osiągnięto znaczny wzrost (+51,9 proc.), co przekłada się na 94 561 sztuk nowych rejestracji w UE. Z jednej strony obserwujemy dynamiczny rozwój elektromobilności i rosnące zainteresowanie klientów zakupem aut zasilanych paliwami alternatywnymi, jednak to nadal samochody benzynowe mają największy udział w rynku, na poziomie 38,2%!

Większość rynków odnotowała w kwietniu wzrosty w zakresie rejestracji aut elektrycznych, w tym dwa największe: Francja (+34,8 proc.) i Niemcy (+34,1 proc.). Potwierdza to trend rosnącej popularności pojazdów tego rodzaju w krajach wysokorozwiniętych. Niestety tak dynamicznie nie rozwija się polski rynek. W ramach Licznika Elektromobilności z kwietnia 2023 r., tworzonego przez PZPM (Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego) i PSPA (Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych) podsumowano, że w Polsce zarejestrowanych jest łącznie 40 926 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze cztery miesiące przybyło ich 7 201 sztuk, do daje wzrost o 71 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2022 r.

Polska a Europa

Nieco lepiej prezentują się dane zbiorcze obejmujące cały segment pojazdów z napędem elektrycznym. W kwietniu 2023 r. po polskich drogach jeździło 73 695 samochodów osobowych zasilanych w taki sposób. Z danych PZPM i PSPA wynika, że w pełni elektryczne auta to 37 027 sztuk, hybrydy typu plug-in – 36 668 szt.

Stosunkowo powoli rozwija się segment aut dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym. W kwietniu liczył jedynie 3 924 szt. Cieszy również cały czas rosnąca liczba autobusów elektrycznych, których w polskim transporcie publicznym jest już 865 sztuk. 

Eksperci PSPA i PZPM podsumowali również rozwój infrastruktury ładowania aut elektrycznych. Obecnie w naszym kraju jest prawie 2 768 ładowarek. Przybywa miejsc do ładowania w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Bez przyspieszenia w tym obszarze trudno będzie mówić o powszechnym dostępie do rynku aut elektrycznych, gdyż stanowi jedną z barier w zakupie tego rodzaju pojazdów.

Zobacz także