Autobusy elektryczne | Elektromobilność | Samochody elektryczne

Polska i Chiny liderami rynku baterii do „elektryków”

Po raz kolejny Polska plasuje się w ścisłej czołówce producentów akumulatorów do samochodów elektrycznych. Według najnowszych danych, jesteśmy obecnie drugim na świecie eksporterem baterii. Polskę wyprzedzają tylko Chiny, które coraz mocniej dominują na globalnym rynku elektromobilności.

Jak informuje International Trade Centre, w 2021 r. wartość eksportu polskich baterii osiągnęła niebagatelne 8,7 mld dolarów. Tym samym pozostawiliśmy w tyle takich potentatów jak Niemcy czy Korea Południowa, a lepszy wynik odnotowały jedynie Chiny. Polski Instytut Ekonomiczny w najnowszym raporcie wskazuje, iż w perspektywie 2030 r. wartość polskiego eksportu akumulatorów wzrośnie 4-krotnie. Z kolei jeszcze w 2021 r. Transport & Environment wskazywał Polskę jako lidera rynku baterii litowo-jonowych do „elektryków”, co wynikało m.in. z obecności fabryki LG pod Wrocławiem. 

Zlokalizowanie fabryki baterii w Polsce planował także chiński CATL, obecnie zdecydowany lider z 34-procentowym udziałem w rynku globalnym. Firma dostarcza akumulatory m.in. dla Tesli, BMW i Volkswagena, jak również dla producentów autobusów elektrycznych. Od lat z baterii CATL korzysta Yutong, a w 2022 r. firma podpisała umowę również z Solarisem. Na podium największych producentów akumulatorów plasują się także: wspomniane LG (14%) oraz chiński BYD (12%), który wyprzedził Panasonica (10%).

Warto wspomnieć, iż polski rynek baterii do „elektryków” to nie tylko zagraniczni producenci. Krajowym liderem, obecnym również na rynku europejskim i globalnym, jest Impact. Firma dostarcza akumulatory m.in. do USA, Australii, Nowej Zelandii, Arabii Saudyjskiej czy Afryki. W sektorze baterii naprawdę nie mamy się czego wstydzić i pozostaje mieć nadzieje, że również pozostałe obszary rynku elektromobilności będą się tak dynamicznie rozwijać.

Zobacz także