Elektromobilność

Już ponad 800 elektrycznych autobusów na polskich drogach

Liczba elektrycznych autobusów na polskim rynku przekroczyła już 800 egzemplarzy. Jak wskazują Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego w najnowszym „Liczniku Elektromobilności”, krajowa flota elektrobusów z końcem 2022 r. rozrosła się do 821 pojazdów. Wzrost nie jest może spektakularny, gdyż miesiąc wcześniej było ich 790, jednak nie sposób odmówić temu sektorowi dynamiki rozwoju.

Według danych z „Licznika Elektromobilności”, liczba osobowych aut elektrycznych osiągnęła już niemal 62 tys. egzemplarzy. Niemal połowa spośród nich to hybrydy plug-in, a ponad 31 tys. stanową w pełni elektryczne BEV. Co ciekawe, na krajowym rynku mamy ponad 3 tys. elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych – kilkaset więcej, niż miesiąc wcześniej. Ponad 300 „elektryków” wykorzystuje już InPost, podążając za trendem ograniczania emisji z dostaw na odcinku określanym orientacyjnie ostatnią milą.

W dobie zawirowań na rynku energii nadal widać duże zainteresowanie autobusami elektrycznymi. Jak wskazywała Polska Izba Rozwoju Elektromobilności wraz z portalem TransInfo.pl, z końcem 2021 r. liczba elektrobusów wynosiła 638 egzemplarzy, a w całym ubiegłym roku zarejestrowano ich 219. Osiągnięcie 803 sztuk w ciągu 11 miesięcy 2022 r. oznacza więc, iż w mijającym roku przybyło ich co najmniej 165. Prawdopodobnie nie uda się więc powtórzyć rekordowego wyniku z 2021 r., ale perspektywa 1000 e-busów jest coraz bliższa.

Dopiero dane z całego 2022 r. dadzą nam pełny obraz sytuacji, ale już dziś wiele wskazuje na to, iż polski rynek autobusów elektrycznych nadal dynamicznie się rozwija – także na tle Europy. Samorządy systematycznie inwestują w zeroemisyjny transport publiczny, skutecznie wykorzystując środki z regionalnych programów operacyjnych oraz rządowych programów, takich jak „Kangur” czy „Zielony Transport Publiczny”. W tej dziedzinie plasujemy się w czołówce krajów Starego Kontynentu.

Zobacz także