Autobusy elektryczne | Elektromobilność

Jelenia Góra, Łomża i Pułtusk stawiają na elektromobilność

Łącznie 23 egzemplarze elektrycznych autobusów Yutong zamówiła już Jelenia Góra. Stolica Karkonoszy zawarła drugi w tym roku kontrakt na dostawę „elektryków”. Do dwudziestu 12-metrowych E12, znanych m.in. z Łomży, dołączą trzy 10-metrowe E10, sprawdzone w Polkowicach czy Kętrzynie. Liczba dostarczonych i zakontraktowanych przez Busnex Poland elektrobusów przekroczyła już 80 egzemplarzy.

Dwie umowy na 23 elektrobusy

Niespełna dwa miesiące po zawarciu pierwszego kontaktu na dostawę elektrycznych autobusów Yutong, miasto Jelenia Góra podpisało kolejną umowę na zakup pojazdów tej marki. Do 20 egzemplarzy modelu E12 dołączą trzy krótsze, 10-metrowe pojazdy. Yutongi E10, które zasilą jeleniogórską komunikację miejską, są dobrze znane na Dolnym Śląsku. W Polkowicach, sercu Zagłębia Miedziowego, dziewięć takich elektrobusów już od blisko dwóch lat z powodzeniem służy pasażerom.

Yutongi E10 sprawdziły się nie tylko Polkowicach, bowiem obsługują one także bezpłatną komunikację miejską w Kętrzynie. W Jeleniej Górze trzy nowe autobusy elektryczne wyjadą na linię 12, wytyczoną pomiędzy pętlami przy ulicach Podchorążych i Kalinowej. Zawarta umowa obejmuje dostawę 10-metrowych „elektryków” jeszcze w tym roku. Uwzględniając wcześniejszy kontrakt na 12-metrowe autobusy Yutong, z początkiem 2024 r. Jelenia Góra będzie dysponowała flotą łącznie 23 pojazdów tej marki.

Kolejne „elektryki” w Łomży

Choć Jelenia Góra była miastem, gdzie Yutong E12 zaliczył swój polski debiut podczas testów, to ten model jako pierwszy zakupiła Łomża. W 2022 r. miasto odebrało dwa pierwsze egzemplarze tego 12-metrowego elektrobusu, a niedawno dołączyło do nich kolejnych sześć bliźniaczych „elektryków”. Ten model zdobył już uznanie w Europie, czego przykładem jest Dania. W Kopenhadze komunikację miejską obsługuje blisko 190 Yutongów E12.

Wraz z rozwojem floty zeroemisyjnych autobusów do ośmiu egzemplarzy, Łomża rozwija instalacje OZE i magazyny energii do jego zasilania. Pierwsze panele fotowoltaiczne powstały już w 2017 r. na terenie bazy MPK, a docelowa moc wszystkich instalacji ma wynieść 500 kW. Łomża jest tym samym jednym z polskich prekursorów zastosowania odnawialnych źródeł energii na potrzeby transportu publicznego.

Z Kataru do Pułtuska

Jednym z najciekawszych kontraktów, zawartych w ostatnim czasie przez Busnex Poland, jest dostawa dwóch autobusów elektrycznych dla Pułtuska. Będą to Yutongi E7, znane z obsługi pasażerów podczas Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w Katarze. Autobus, który w Pułtusku zaliczy swój polski debiut, ma długość 7 metrów. Łączy więc kompaktowe wymiary i zwrotność z funkcjonalnością, dysponując 13 miejscami siedzącymi oraz przestrzenią dla osób niepełnosprawnych. Jest także wyposażony w klimatyzację i elektryczne ogrzewanie.

Pułtusk inwestuje w elektromobilność dzięki dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach drugiej edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. Z kolei wspomniana Łomża inwestuje w zeroemisyjny tabor z pomocą środków, pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. Lokalne RPO oraz program ZTP w połączeniu ze środkami własnymi samorządów pozwalają im skutecznie podążać drogą elektromobilności.

Zobacz także