Autobusy elektryczne | Elektromobilność

Jak zredukować emisje z transportu publicznego?

Unijny pakiet „Fit for 55”, którego celem jest redukcja emisji CO2 o 55% do 2030 r., obejmuje także transport drogowy i komunikację publiczną. Jak podkreśla w raporcie Polski Instytut Ekonomiczny, wprowadzenie tych regulacji realnie wpłynie na obniżenie emisji właśnie z transportu pasażerskiego. Wszyscy wiemy bowiem, że w tej sprawie jest jeszcze wiele do zrobienia.

Według przytaczanych przez PIE danych, w latach 1990 – 2020 wzrost emisji z sektora transportu wyniósł aż 214% i był to najwyższy wynik spośród wszystkich gałęzi gospodarki. Przełożyło się na to między innymi sukcesywne wypieranie przez samochody transportu kolejowego czy autobusowego, co realnie zwiększyło wykluczenie transportowe w wielu regionach Polski. 

Dziś, w dobie wyzwań związanych z ochroną klimatu, transport – także publiczny – w niemal ekspresowym tempie przechodzi transformację. Polska już teraz wyróżnia się na tle Europy udziałem „elektryków” wśród nowych autobusów. Polski Instytut Ekonomiczny wskazuje, iż wdrożenie nowych regulacji w ramach pakietu „Fit for 55” poskutkuje dwukrotnym wzrostem udziału autobusów elektrycznych i wodorowych w całej flocie – z 18 do 36 procent.

Jak podkreśla PIE, wdrożenie pakietu „Fit for 55” – obejmujące m.in. dalszą elektryfikację taboru – przełoży się na redukcję emisji z transportu pasażerskiego w Polsce nawet o 70% do 2050 r. Tym samym regulacje unijne, nierzadko krytykowane za „zabijanie motoryzacji”, pozwoliłyby realnie ograniczyć zanieczyszczenie powietrza – oczywiście o ile dojdzie to ich wdrożenia.

Photo by Mateusz D on Unsplash

Zobacz także