Autobusy elektryczne | Elektromobilność | Samochody elektryczne

Jak rozwija się rynek baterii do „elektryków”?

Nowy zakład w niemieckiej Turyngii uruchomiła firma CATL. To pierwsze przedsięwzięcie globalnego koncernu w obszarze produkcji ogniw akumulatorowych poza Państwem Środka. Z końcem 2022 r. rozpoczęto wytwarzanie ogniw do baterii litowo-jonowych, tym samym zamykając kolejny etap procesu inwestycyjnego. 

Z Chin do Niemiec

Wyprodukowano już pierwszą partię ogniw do baterii litowo-jonowych, a ich seryjną produkcję zainicjowano na nowopowstałej linii w budynku G2. Obecnie trwają prace instalacyjne i rozruch pozostałych linii, co pozwoli znacznie zwiększyć zdolności produkcyjne zakładu i możliwości ekspansji na rynku europejskim. Szacowana początkowa zdolność produkcyjna wyniesie ok. 8 GWh rocznie.

CATL podkreśla, że produkcja ogniw akumulatorowych odbywa się z zastosowaniem najnowocześniejszych technologii. W procesie produkcji oparto się na sztucznej inteligencji, big data czy cloud computing. Wszystkie te działania mają na celu maksymalne zwiększenie wydajności produkcji. Tak wysoki stopień cyfryzacji i robotyzacji produkcji pozwala zminimalizować ryzyko wad czy awarii.

Fabryka, którą wybudowano w niemieckiej Turyngii, bazuje na doświadczeniach CATL na rynku chińskim. Dodatkowo – poprzez silniejsze wejście na rynek europejski – firma chce potwierdzić swój wkład w rozwój elektromobilność na Starym Kontynencie. Ma to również uatrakcyjnić ofertę firmy dla klientów z Unii Europejskiej. Na chińskie baterie postawił bowiem m.in. Solaris, niedawno stracił pozycję lidera rynku elektrobusów na Starym Kontynencie – na rzecz marki Yutong, od lat współpracującej z CATL.

Polska rozwija produkcję ogniw

Tymczasem w naszym kraju firma Impact Clean Power Technology zamówiła linię produkcyjną do GigafactoryX. Projekt zrealizuje i wdroży Teamtechnik Production Technology, specjalizująca się w budowie zautomatyzowanych linii montażowych. ICPT ogłosił budowę GigafactoryX w połowie 2022 r. Realizacja tego projektu pozwoli na uruchomienie fabryki systemów bateryjnych dla pojazdów elektrycznych. Cel, który zakładają sobie inwestorzy, to docelowa produkcja na poziomie 4 GWh rocznie. 

Oprócz produkcji baterii do aut osobowych, istotnym elementem projektu będzie wdrożenie linii produkcyjnych baterii do autobusów, trolejbusów, tramwajów i pociągów. Zgodnie z przyjętym harmonogramem, prace montażowe ruszą w lipcu 2023 r. Linia produkcyjna będzie się opierać na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych i będzie wysoce zautomatyzowana.

Po zakończeniu inwestycji fabryka Impact Clean Power Technology będzie w stanie osiągnąć wydajność na poziomie 16 tys. sztuk baterii w 2024 r., a od 2025 r. wyprodukuje 17 tys. sztuk. Firma zakłada, że dzięki oparciu całości projektu na innowacjach technologicznych, cykl montażu pojedynczej baterii wyniesie jedynie 11 minut.

fot. CATL

Zobacz także