Elektromobilność | Samochody elektryczne

„Fit for 55” dotknie transportu. Coraz bliżej kluczowych rozstrzygnięć

Unia Europejska zamierza ograniczyć emisję spalin o 90 proc. do 2040 r. Komisja Europejska przegłosowała już część pakietu „Fit for 55” dotyczącą autobusów i samochodów ciężarowych. Zgodnie z przyjętymi założeniami, od 2030 r. nowe autobusy miejskie, które trafią do sprzedaży na rynku unijnym, będą musiały spełniać wymóg zeromisyjności.

Zredukować emisje z transportu

Komisja Europejska przyjęła, że w 2040 r. łączna emisja CO2 ciężkich pojazdów ma być aż o 90 proc. mniejsza. Podjęcie tego tematu przez Brukselę to naturalna konsekwencja zamknięcia ustaleń dotyczących aut osobowych. Aktualnie samochody ciężarowe, autobusy miejskie i dalekobieżne odpowiadają bowiem za 1/4 emisji gazów cieplarnianych w Unii w przypadku tych pierwszych i prawie 6% w przypadku transportu publicznego. 

Zmiany będą wprowadzane stopniowo. Do 2030 r. ma nastąpić 45-procentowa redukcja emisji. Do 2035 r. ma to już być 65%, a dopiero za 17 lat, właśnie w 2040 r. planowane jest osiągnięcie poziomu docelowego, czyli 90%. Zgodnie z wynikami badań, obecnie emisje w sektorze pojazdów ciężkich rosną nieprzerwanie od 2014 r. – dotyczy to zwłaszcza transportu towarowego. Dodatkowo większość pojazdów we flotach firm logistycznych operujących w Unii (ok. 99%) jest obecnie napędzana paliwami tradycyjnymi.

W kierunku elektromobilności

Rozwiązaniem jest upowszechnianie elektrycznych ciężarówek zasilanych akumulatorami. Zgodnie z wynikami badań naukowców z International Council on Clean Transportation, emitują one o 63 proc. mniej gazów cieplarnianych niż silniki diesla, tak popularne w Unii Europejskiej. Analizy ekspertów wskazują, że szerokie zastosowanie napędu elektrycznego w transporcie samochodowym pozwoli na największe redukcje emisji gazów cieplarnianych – pomimo tego, że zasilający je prąd będzie pochodził z systemu elektroenergetycznego, który nadal w dużej mierze bazuje na paliwach kopalnych. 

Zdaniem ekspertów, samochody ciężarowe i autobusy stanowią jedynie 2 proc. pojazdów na drogach, ale odpowiadają za 25% całkowitej emisji. Według badaczy International Council on Clean Transportation, kluczowym wyzwaniem dla redukcji emisji jest specyfika transportu. W przypadku ciężarówek i autobusów ich długie trasy generują wysoką intensywność emisji. Warto podkreślić, że zastosowane modele pokazują, że dekarbonizacja energetyki pozwoli na jeszcze większe redukcje w transporcie, gdy prąd dostarczany do akumulatorów będzie bardziej zielony, co pozwoli na 84-procentowe zmniejszenie emisji.

Rozwój elektrycznego transportu

Widoczne są również zmiany w podejściu przedsiębiorstw i samorządów do powszechnego wykorzystania elektrycznych pojazdów ciężarowych. Kilka tygodni temu Volvo Trucks dostarczyło firmie Cemex pierwszą w pełni elektryczną betonomieszarkę. Ten pojazd będzie stosowany przez producenta cementu w Niemczech. Jest również potwierdzeniem działań, które podejmuje przemysł, aby zazielenić procesy produkcyjne i logistyczne. W przypadku projektu Volvo Trucks, źródłem energii są cztery akumulatory o pojemności 360 kWh. 

Pod koniec lutego na ulice duńskiej stolicy wyjechała elektryczna… karetka. Ambulans firmy Falck w trakcie codziennej pracy pozwoli dokładnie zbadać możliwości szerszego zastosowania elektromobilności w transporcie medycznym. Będzie to również kolejny krok w kierunku docelowej transformacji floty karetek pogotowia na pojazdy napędzane energią elektryczną.

Również w Polsce nie brakuje przykładów inwestycji w ciężkie pojazdy elektryczne. Gmina Świebodzice wykorzystuje elektryczną śmieciarkę Renault Trucks D Wide Z.E. Dzięki temu zakupowi dolnośląski samorząd stał się prekursorem na rynku krajowym. Śmieciarka jest bowiem pierwszym w 100% elektrycznym pojazdem samochodem ciężarowym zarejestrowanym w Polsce.

To tylko kilka przykładów, potwierdzających postępującą elektryfikację szeroko pojętego transportu. Nie tylko publicznego, bowiem elektryczne autobusy już na stałe wpisały się w krajobraz polskich miast i gmin. Biorąc pod uwagę ambitne cele redukcyjne Unii Europejskiej, coraz większą popularnością będą się cieszyć także ciężarówki i pojazdy użytkowe na prąd.

fot. Yutong Truck

Zobacz także