Elektromobilność | Samochody elektryczne

„Elektryki” a emisja CO2. Jak to naprawdę wygląda?

Wraz ze wzrostem popularności pojazdów elektrycznych, toczy się dyskusja o ich realnej emisyjności. Przeważa stereotyp, iż ze względu na dominujący udział węgla w produkcji energii w Polsce, „elektryki” oznaczają więcej CO2 i innych zanieczyszczeń. Tezy tej nie potwierdzają jednak dostępne dane, porównujące EV i samochody z konwencjonalnym napędem właśnie pod względem emisji dwutlenku węgla.

Według Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), w Polsce – gdzie 70 procent energii elektrycznej powstaje z węgla – pojazdy elektryczne w całym cyklu życia są o 29 procent mniej emisyjne pod względem CO2, niż ich spalinowe odmiany. Zbliżone dane prezentuje fundacja Transport & Environment. Wskazuje, iż nawet samochód elektryczny jeżdżący po polskich drogach – a więc ładowany energią pozyskiwaną przede wszystkim z węgla – wytwarza o 25% mniej CO2, niż analogiczny pojazd z silnikiem diesla. Fundacja zaprezentowała również metaanalizę 11 niezależnych badań LCA przeprowadzonych w ostatnich latach, z której wynika, że ​​samochód elektryczny zasilany akumulatorem przez cały okres eksploatacji emituje o 50% mniej CO2, niż przeciętny samochód w UE.

W ramach kampanii Elektromobilni.pl, PSPA przedstawiło również ciekawe dane dotyczące emisyjności „elektryków” w poszczególnych krajach Starego Kontynentu, z podziałem na poszczególne etapy jego cyklu życia – począwszy od produkcji baterii. Wynika z nich, iż w porównaniu z samochodami zasilanymi silnikami benzynowymi i diesla, emisja „elektryków” jest niższa nawet o blisko 80 procent. Lideruje Szwecja (-79%), przed Francją (-77%) i Hiszpanią (-67%), a średnia dla krajów członkowskich Unii Europejskiej wynosi -63%. Z kolei według Międzynarodowej Rady ds. Czystego Transportu (ICCT) w Europie, dla pojazdów zarejestrowanych w 2021 r., redukcja emisji może wynieść na poziomie 66 procent w całym cyklu życia. 

Wszystkie te badania i zestawienia zdają się zaprzeczać obiegowej opinii. Nawet w realiach polskiej – mocno nawęglonej energetyki, samochody elektryczne okazują się mniej emisyjne od ich spalinowych odpowiedników. Z pewnością upłynie jednak wiele wody w Wiśle, zanim ten fakt i potwierdzające go dane przebiją się do powszechnej opinii. Dlatego tak istotna jest edukacja rynku, zwłaszcza w czasach, w których opinia i wiedza często stawiane są na tym samym poziomie.

Photo by Michael Fousert on Unsplash

Zobacz także