Autobusy elektryczne | Elektromobilność

Elektryfikacja czy e-konwersja: co czeka autobusy miejskie w Polsce?

Tylko 557 z blisko 13 tysięcy polskich autobusów miejskich ma napęd elektryczny – wskazała Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych w raporcie „Prądem w smog – jak zelektryfikować autobusy miejskie w Polsce”. Opublikowany przez FPPE dokument to pierwsze tak kompleksowe opracowanie, które kreśli perspektywy diametralnej metamorfozy niemal całej floty autobusowej w naszym kraju. 

Jak wskazuje FPPE, według danych z grudnia 2020 r. aż 11 604 z 12 945 autobusów jeżdżących po ulicach polskich miast i miejscowości miało silnik diesla, a tylko 557 posiadało napęd elektryczny. Równocześnie 41 procent floty stanowiły pojazdy mające więcej niż 10 lat. Największym taborem autobusowym dysponowały województwa mazowieckie, śląskie i dolnośląskie. Najwięcej „elektryków” jeździ w województwie mazowieckim, wielkopolskim oraz lubuskim.

Raport FPPE nie tylko określa stan elektryfikacji taboru autobusowego w Polsce.  Fundacja prezentuje także scenariusze elektryfikacji floty autobusów. Autorzy raportu przyjęli koncepcję tzw. wspólnego zamówienia pojazdów, co pozwoliłoby znacząco ograniczyć koszty ogólnopolskiego programu wymiany taboru. Równocześnie analizowane warianty objęły zarówno sam zakup nowych e-busów, jak i zakup nowych wraz z częściową e-konwersją autobusów – 25 lub 80 procent używanych pojazdów z silnikami spalinowymi. Koszt całkowitej wymiany taboru został oszacowany na ponad 33,7 mln złotych, a częściowej konwersji połączonej z wymianą taboru – odpowiednio przeszło 28,6 oraz ponad 17, 2 mln złotych.

Skąd jednak samorządy miałyby wziąć środki idące łącznie w dziesiątki milionów złotych? Jak wskazała FPPE, odpowiedzią są środki unijne – w tym w ramach Krajowego Planu Odbudowy, a także krajowe, takie jak program „Zielony Transport Publiczny” realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Kierunek został zatem wytyczony i miejmy nadzieję, iż samorządom starczy determinacji oraz środków do jego osiągnięcia.

Jedno jest pewne – do realizacji każdego ze scenariuszy przedstawionych przez FPPE potrzeba ogromnych nakładów pieniężnych.

Zobacz także