Autobusy elektryczne | Elektromobilność

Elektromobilność wspiera walkę miast ze smogiem

Skala wykorzystania elektrycznego taboru autobusowego była jednym z kryteriów, analizowanych przez Politykę Insight w raporcie „Jak polskie miasta walczą ze smogiem”. Objął on osiem największych polskich metropolii, a poza elektromobilnością i transportem publicznym dotyczył także rozwoju zrównoważonej mobilności czy wymiany tzw. kopciuchów, czyli pozaklasowych kotłów na węgiel i drewno.

Raport objął największe miasta, obrazując ich różne strategie w zakresie elektromobilności. O ile w Krakowie e-busy stanowią 12,4% taboru, a miasto ogłosiło przetarg na dostawę kolejnych 20 egzemplarzy, to Łódź czy Wrocław z końcem 2021 r. nie dysponowały ani jednym „elektrykiem”. Oba samorządy są na etapie ich zakupu – rozwijając swoje floty o odpowiednio 17 i 11 i autobusów elektrycznych. Podobna sytuacja ma miejsce w Gdańsku, gdzie w perspektywie 2022-23 r. na ulice wyjedzie 21 „elektryków”.

Jednym z liderów w obszarze komunikacji miejskiej jest Warszawa. Na ten cel przeznacza niemal 20% budżetu, inwestując również w autobusy elektryczne. Podobnie jak w Katowicach, stanowią one na poziomie 8% całego taboru. W zakresie transportu publicznego wyróżnia się także Poznań, gdzie udział „elektryków” wynosi 18% i jest to drugi wynik spośród badanych metropolii. Zdecydowanym liderem jest Lublin, gdzie e-busy i trolejbusy to blisko 35% autobusów komunikacji miejskiej.

Raport Polityki Insight jasno wskazuje, iż nawet metropolie czeka jeszcze wiele pracy, ukierunkowanej na rozwój elektromobilności. 2022 r. będzie kluczowy dla przynajmniej trzech z nich, bowiem komunikacje publiczną po raz pierwszy  obsłużą autobusy elektryczne. Oby ich floty rozwijały się jak najszybciej. 

Photo by Jacek Dylag on Unsplash

Zobacz także