Autobusy elektryczne | Elektromobilność

Elektromobilność w transporcie miejskim z najwyższym priorytetem

Twarde dane wskazują, że Polska plasuje się w europejskiej czołówce sektora autobusów elektrycznych. Dynamiczny rozwój floty „elektryków” potwierdzają także cykliczne statystyki rejestracji pojazdów. Również wyniki badań wskazują, iż elektryfikacja transportu publicznego nie bez powodu zyskuje w Polsce coraz wyższy priorytet.

Wyniki przeprowadzonego przez Moto.pl i markę Ford badania wskazują właśnie na transport miejski jako obszar, gdzie powinno się wymieniać pojazdy na elektryczne. Niemal 62% badanych uznało, że w pierwszej kolejności e-busy powinny zastąpić spalinowy tabor. Na kolejnych miejscach znalazły się: dostawy towarów (28%), taksówki (25%), samochody prywatne (20%) i przesyłki kurierskie (19%). Z kolei 24% badanych zaznaczyło, iż nie ma potrzeby pilnej wymiany aut na elektryczne.

Warto zaznaczyć, iż badanie przeprowadzono na grupie osób, która jeździ przede wszystkim autami spalinowymi – zasilanymi benzyną, w tym także z LPG (64%) lub silnikami Diesla (31%). Tylko 5% respondentów wskazało, iż jeździ samochodem hubrydowym lub w pełni elektrycznym. Jasno widać więc, że mamy do czynienia ze zmianą postrzegania transportu publicznego jako zeroemisyjnego środka transportu.

Sektor samochodów elektrycznych nie rozwija się jeszcze tak szybko, jak moglibyśmy przypuszczać, a do słynnego już miliona aut nadal jest daleko. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja z autobusami, choć pełna elektryfikacja taboru stanowi ogromne wyzwanie. Potencjał rozwojowy rynku jest jednak znacznie wyższy.

Photo by Valentyn Chernetskyi on Unsplash

Zobacz także