Elektromobilność | Samochody elektryczne

Elektromobilność a rozwój gospodarki w Polsce

Branża motoryzacyjna to jeden z filarów polskiej gospodarki, jednak rola sektora elektromobilności na razie jest jeszcze stosunkowo niewielka. W najbliższych latach okaże się, czy Polska sprostała możliwościom rozwoju w dziedzinie zeroemisyjnego transportu. Nasz kraj ma bowiem szansę stać się hubem, dostarczającym pojazdy elektryczne oraz związane z nimi produkty i komponenty. Według najnowszego raportu PSPA, udział branży e-mobility w polskim PKB może wzrosnąć do niemal 6% w ciągu kolejnych trzech dekad. To tyle, ile w ostatnich latach notowały takie sektory jak transport i logistyka czy turystyka.

Światowy popyt na pojazdy elektryczne przyspiesza z każdym rokiem, co stanowi olbrzymie wyzwanie dla całego łańcucha dostaw państw Unii Europejskiej. Także w Polsce rozwój sektora elektromobilności jest coraz bardziej dynamiczny, co widzimy chociażby w postaci rosnącej sprzedaży pojazdów elektrycznych. Według najnowszego „Licznika Elektromobilności”, prowadzonego przez PSPA i PZPM, z końcem listopada 2022 r. po krajowych drogach jeździło już niemal 30 tys. aut w pełni elektrycznych oraz drugie tyle hybrydowych.

Polska już teraz jest jednym z globalnych liderów sektora baterii do „elektryków”, a wszystko wskazuje na dalszy rozwój tego sektora. Według danych International Trade Centre, w 2021 r. wartość eksportu polskich baterii osiągnęła niebagatelne 8,7 mld dolarów. Polski Instytut Ekonomiczny prognozuje natomiast 4-krotny wzrost wartości polskiego eksportu akumulatorów w perspektywie 2030 r. Przemysł motoryzacyjny, obecnie jeden z głównych sektorów gospodarki Polski, podąża w kierunku ogromnej rewolucji, czyli niemal całkowitego przejścia z silników spalinowych na napędy elektryczne. 

Graniczną datą dla swoistej rewolucji na rynku motoryzacyjnym jest 2035 r., kiedy w Europie ma wejść w życie zakaz sprzedaży nowych aut z silnikami spalinowymi. Producenci samochodów obawiają się tego momentu i apelują o poluzowanie regulacji w ramach unijnego pakietu „Fit for 55”. PIE prognozuje, iż bilans netto produkcji w Polsce wyrobów motoryzacyjnych i bateryjnych po wprowadzeniu zakazu sprzedaży nowych aut spalinowych po 2035 r. może wynieść nawet 16,9 mld euro. Jak podkreśla PSPA, do rozwoju rynku e-mobility na tak dużą skalę konieczne jest jednak wsparcie m.in. w zakresie regulacji dla zeroemisyjnego transportu, badań i rozwoju czy zapewnienia wykwalifikowanej kadry.

Photo by Simon Kadula on Unsplash

Zobacz także