Autobusy elektryczne | Elektromobilność

Autobusy elektryczne: Polska w europejskiej czołówce

Z raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) wynika, iż w 2021 r. średni udział „elektryków” w całej flocie nowych autobusów wyniósł w Unii Europejskiej nieco ponad 10 procent. Na tym tle wyróżniła się Polska, gdzie odsetek autobusów elektrycznych był o ponad połowę wyższy i przekroczył 16 procent. Dane ACEA stanowią więc kolejne potwierdzenie rozwoju krajowego sektora zielonego transportu.

Polsce daleko jeszcze chociażby do Holandii czy Finlandii, gdzie „elektryki” stanowiły przynajmniej połowę rejestrowanych w ubiegłym roku floty nowych autobusów. Nasz kraj wyprzedziły także Dania (ponad 34%), Rumunia (niemal 32%), Szwecja (24,6%), Belgia (23,5%) i Irlandia (23,4%). Polska zostawiła z kolei w tyle Niemcy, Hiszpanię, Włochy, Grecję, Hiszpanię czy Portugalię. U naszych południowych sąsiadów, w Czechach i na Słowacji, udział elektrycznych autobusów wyniósł jedynie 0,2% zarejestrowanego w 2021 r. taboru.

Analiza wolumenu nowych autobusów elektrycznych, które wyjechały na drogi w poszczególnych krajach Unii Europejskiej, jeszcze wyraźniej obrazuje mocną pozycję Polski w sektorze elektromobilności. Zabrakło dosłownie kilku sztuk e-busów, aby nasz kraj znalazł się na podium z 219 zarejestrowanymi w 2021 r. egzemplarzami. Polskę wyprzedziły tylko Francja (622 sztuki), Niemcy (613 sztuk), Dania (224 sztuki) oraz Belgia (222 sztuki). Mniej niż 200 „elektryków” odnotowały w ubiegłym roku Finlandia, Holandia, Włochy, Szwecja czy Hiszpania.

Dane ACEA potwierdzają widoczny już kolejny rok trend wzrostowy polskiego sektora elektromobilności. W dużej mierze napędzają go transport publiczny, a nasz rynek e-busów wyróżnia się na tle Unii Europejskiej. 

Zobacz także