Autobusy elektryczne | Elektromobilność

Autobus szkolny i wycieczkowy, czyli wartość dodana dla samorządu

Coraz więcej polskich gmin, miast i miejscowości podąża drogą elektromobilności, inwestując w zielony transport publiczny. Dotyczy to również komunikacji szkolnej, realizowanej m.in. dzięki dofinansowaniu z programu „Kangur – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły”. Samorządy mają obecnie coraz większe możliwości dostosowania taboru autobusowego do lokalnych potrzeb.

Jednymi z gmin, które wykorzystały środki z „Kangura” na zakup autobusów elektrycznych, są Śniadowo i Ojrzeń. Oba samorządy postawiły na markę Yutong i model ICE12. To blisko 12,5-metrowy pojazd, sprawdzony na polskich oraz europejskich trasach – między innymi we Włoszech i Francji. W zależności od konfiguracji, dysponuje ponad 60 miejscami siedzącymi, zapewniając komfortową podróż niezależnie od dystansu.

Dystans to słowo-klucz w przypadku decyzji obu gmin. Zasięg wybranego przez nie modelu autobusu wynosi bowiem ponad 300 kilometrów na jednym ładowaniu, co zdecydowanie zwiększa jego funkcjonalność. Jak podkreślał wójt gminy Ojrzeń, Zdzisław Mierzejewski, e-bus może służyć zarówno do dowożenia szkolnego na krótszych dystansach, a także jako transport wycieczkowy dla dzieci na zawody sportowe, do kina czy teatru.

Przykłady Śniadowa i Ojrzenia pokazują, iż połączenie inicjatywy samorządów, dofinansowania z NFOŚiGW oraz potencjału sektora elektromobilności zapewnia wymierne korzyści dla lokalnej społeczności.

Zobacz także