Autobusy elektryczne | Elektromobilność

3 lata i 55 autobusów elektrycznych dla 13 samorządów

Jako Busnex Poland, w 2021 r. dostarczyliśmy pierwszy autobus elektryczny – szkolnego Yutonga E8 dla gminy Bobowa. Dziś, po trzech latach obecności na polskim rynku, na liście dostarczonych i zakontraktowanych „elektryków” tej marki mamy już 55 autobusów dla 13 samorządów z całej Polski, a kolejne postępowania są w trakcie rozstrzygnięć. Następnym celem jest więc 100 autobusów.

Niedawno minęło półtora roku, odkąd na ulice gminy Polkowice wyjechało 9 elektrycznych Yutongów E10. To właśnie serce Zagłębia Miedziowego było jednym z prekursorów inwestowania w „elektryki” tej marki na potrzeby komunikacji miejskiej. Równocześnie kolejne samorządy postawiły na Yutongi jako transport szkolny. Z powodzeniem służą do tego celu autobusy… międzymiastowe ICE12, zasilane oczywiście z baterii. W 2021 r. odebrały je już gminy Ojrzeń i Śniadowo, a zakontraktowały również Ożarów Mazowiecki i Jawornik Polski – wszystkie dzięki wsparciu z programu „Kangur”.

2022 r. przyniósł rekordowy kontrakt na dostawę 20 egzemplarzy Yutonga E12 do Białegostoku, a o wygranej w przetargu – poza ceną – zadecydowały także warunki gwarancji. Wcześniej model E12 wybrała także Łomża – dwa pierwsze autobusy wyjechały już na ulice, a kolejnych sześć zostanie niebawem dostarczonych. Łomża to perła w koronie wśród samorządów inwestujących w autobusy Yutong – także za sprawą rozwijania projektów OZE, służących do ich zasilania zieloną energią.

Podobnie jak na Podlasiu, elektryczne autobusy Yutong zyskały szczególną popularność na Warmii i Mazurach. Pierwszy był Lidzbark Warmiński, który w oparciu o dwa Yutongi E8 w październiku 2021 r. uruchomił bezpłatną dla mieszkańców komunikację miejską. Ten sam model wybrały również Iława i Giżycko, natomiast Kętrzyn postawił na znanego z Polkowic Yutonga E10, którego cztery egzemplarze posłużą do uruchomienia z początkiem 2023 r. bezpłatnej komunikacji miejskiej.

Wraz z kolejnymi kontraktami i dostawami, rozwijamy również zaplecze techniczne dla autobusów elektrycznych Yutong. Dzięki współpracy z Grupą DBK zostały otwarte trzy punkty serwisowe – w Krakowie, Olsztynie oraz Białymstoku. Z kolei w Ostrołęce powstał magazyn części zamiennych. Wszystkim samorządom oferujemy również kompleksowe wsparcie oraz bazę wiedzy na temat eksploatacji e-busów. Jest to o tyle ważne, iż wiele z nich po raz pierwszy eksploatuje autobusy na prąd. 

zdjęcie główne: Anna Grula/Miasto Kętrzyn

Zobacz także